Aktualności
Legnica Cantat 55: wiemy, kto zawalczy o Lutnię Jerzego Libana!
W sobotę, 22 lutego, Rada Artystyczna w składzie prof. Stanisław Krawczyński (przewodniczący), prof. Agnieszka Franków-Żelazny oraz prof. Dariusz Dyczewski uważnie przysłuchiwała się wszystkim zgłoszeniom nadesłanym do udziału w 55. Turnieju Chórów Legnica Cantat. Finalnie wybrano 12 grup, które 24 maja w Sali Królewskiej Akademii Rycerskiej zawalczą o Grand Prix oraz Lutnię Jerzego Libana! To była bardzo pracowita sobota, zarówno dla Rady, jak i organizatorów – tego dnia obradowało także kierowane przez prof. Grażynę Pstrokońską-Nawratil jury Konkursu Kompozytorskiego, który organizowany jest przy Turnieju Chórów.
W tym roku do konkursu zgłosiło się 16 zespołów. Podczas przesłuchań 55. Turnieju Chórów Legnica Cantat w Sali Królewskiej 24 maja wystąpią: (kolejność przesłuchań została wyłoniona przez losowanie)
Chór Akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego Camerata Jagiellonica z Krakowa (dyrygent: Janusz Wierzgacz)
Chór Corona Borealis z Torunia (dyrygent: Ariel Radomiński)
Chór La Musica – grupa młodsza – z Lublina (dyrygent: Joanna Knap)
Chór Męski Cantores Sancti Nicolai z Bochni (dyrygent: Justyna Hanusiak)
Chór Copernicus IX Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Lublinie (dyrygent: Milena Wnuk)
Chór Skovoroda z Poznania (dyrygent: Artem Aleksieiev)
Wrocławski Chór Żeński (dyrygent: Izabela Polakowska-Rybska)
Chór Kameralny Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów Lodz Chamber Choir w Łodzi (dyrygent: Dawid Ber)
Chór Kameralny Piu Mosso Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego (dyrygent: Dominik Jarocki)
Chór Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. M. Karłowicza (dyrygent: Agata Domalewska)
Chór Dziewczęcy NFM z Wrocławia (dyrygent: Małgorzata Podzielny)
Zespół Wokalny Minimus z Poznania (dyrygent: Sławomira Raczyńska)
Profesor Stanisław Krawczyński, komentując wybór Rady, szerzej odniósł się do stanu rodzimej chóralistyki: Zainteresowanie udziałem w festiwalu zdecydowanie wzrasta. Co roku zespołów, które zgłaszają się do preselekcji, jest coraz więcej. To świadczy o fakcie, że polska chóralistyka stale się rozwija i mamy coraz więcej grup prezentujących naprawdę wysoki poziom. Tym razem także doświadczyliśmy różnorodności, a przegląd bogactwa będzie zdecydowanie uwidoczniony w tegorocznym Cantacie – obok siebie usłyszymy chóry dziecięce, męskie, żeńskie, mieszane czy kameralne. W dużej mierze w konkursowych przesłuchaniach zaprezentują się festiwalowi debiutanci. To świadczy o dużym i niesłabnącym zainteresowaniu legnickim wydarzeniem.
A co możemy dowiedzieć się o repertuarze chórów chcących wystąpić na Turnieju? W zgłoszeniach pojawiło się kilka utworów rozrywkowych, ale cały czas bazujemy na tradycyjnej literaturze chóralnej z okresu renesansu czy XIX wieku. Zespół chóralny, zwłaszcza tworzony przez młodych ludzi, to jednak grupa szukająca pewnego ujścia emocji i starające się je przekazywać w sposób najbardziej adekwatny do tego, jak to czują – pojawia się ruch, klaskanie czy tupanie. Tych elementów, które niekoniecznie możemy zaliczyć jako tradycyjne, jest zresztą bardzo wiele. W chórze natomiast dla mnie najbardziej porywający jest naturalny dźwięk wychodzący wprost z człowieka, to moim zdaniem całkowicie niebywała rzecz – wyjaśnił profesor Krawczyński.
Profesor Dariusz Dyczewski nawiązał też do... geograficznej różnorodności chórów chcących zaprezentować się na Cantacie: Na podkreślenie zasługuje fakt, że do przesłuchań zgłaszają się zespoły z całej Polski – mamy także nowe grupy, których nawet jeszcze nie widzieliśmy na innych festiwalach. Ich nagrania były jednak na tyle dobre, że postanowiliśmy zakwalifikować je na konkurs. W ostatnich kilku latach powstało mnóstwo zespołów, które nie obawiają się sprawdzić wśród doświadczonych grup reprezentujących najwyższy muzyczny poziom. Muszę dodać, że jest w tym też nasza skromna zasługa. Często bierzemy udział w innych konkursach w Polsce jako jurorzy, reklamujemy Cantat i zapraszamy do Legnicy najciekawsze zespoły.
W rozmowie naturalnie pojawił się też temat pięknego miejsca, w którym rokrocznie odbywają się przesłuchania. Sala Królewska ma fantastyczną, niezmienną akustykę i już podczas próby w najdrobniejszych szczegółach można dopracować wszystkie elementy, które w stu procentach sprawdzą się przed publicznością. Obiekty takiego typu należą do rzadkości. Uważam, że to jedna z najlepszych sal w Polsce w kwestii możliwości śpiewu chóralnego – podkreślił profesor Krawczyński.
Kilka zdań poświęcić należy też Konkursowi Kompozytorskiemu, na który w tym roku napłynęło 25 partytur. Profesor Grażyna Pstrokońska-Nawratil przybliżyła szczegóły tych wymagających zmagań dla aspirujących twórców muzyki: Konkurs kompozytorski jest wspaniałym dodatkiem do zmagań chóralnych i daje szanse młodym twórcom, żeby zmierzyli się z najpiękniejszą materią, jakim są głosy ludzkie. Niektórzy znakomicie wyczuwają możliwości kompozytorskie, inni piszą „pod wiatr” myśląc bardziej w kategoriach instrumentalnych, ale taka motywacja zawsze jest bardzo dobra. Mieliśmy niezwykle wyrównany poziom, choć kilka kompozycji zdecydowanie się wyróżniało. Poznawanie najmłodszych twórców to dla jurorów przygoda, ciekawe doświadczenie i przyjemność, ponieważ w naszym gronie panuje świetna atmosfera – zaznaczyła przewodnicząca jury Konkursu Kompozytorskiego, którego wyniki poznamy podczas Festiwalu Chóralnego Legnica Cantat w maju.
Wysłuchał Michał Przechera